Merknaam: A-C | D-F | G-I | J-L | M-O | P-S | T-V | W-Z | 0-9
Productnaam: A-C | D-F | G-I | J-L | M-O | P-S | T-V | W-Z | 0-9
Producten zoeken
E-mail:

Wachtwoord:

 

De krachtige flavonoïde Quercetine


We weten allemaal dat het van belang is om dagelijks voldoende groenten en fruit te eten. Het algemene advies is om dagelijks minimaal 250 gram groenten en 2 stuks fruit (200 gram) te eten. Vanuit ons Orthomoleculaire oogpunt zien wij dit echt als een minimum en raden wij zelf vaak 400 gram groenten per dag aan. Hieronder leggen wij u graag uit waarom het eten van planten, waaronder groenten, fruit, noten, zaden en kruiden vallen, zo belangrijk is. Aanvullend diepen wij de stof Quercetine verder uit.
 
Planten eten is gezond!
De meeste mensen weten dat groenten en fruit belangrijk zijn voor onze gezondheid door de vitaminen, mineralen en vezels die deze voedingsmiddelen bevatten. Er zijn echter nog meer redenen waarom groenten, fruit en ook noten, zaden en kruiden zo belangrijk zijn voor de gezondheid. Deze voedingsmiddelen bevatten namelijk polyfenolen. Polyfenolen zijn chemische verbindingen die van nature voorkomen in planten. Zij hebben een krachtige antioxidatieve werking.
 
Een antioxidant, wat is dat?
Antioxidant betekent letterlijk vertaald ‘tegen oxideren’. Iets gaat oxideren doordat het in aanraking komt met zuurstof. Denk bijvoorbeeld aan een ijzeren hekwerk dat op den duur gaat roesten. Door oxidatie kunnen belangrijke moleculen in onze cellen, die verantwoordelijk zijn voor vele vitale lichaamsprocessen, beschadigd raken. Een antioxidant beschermt dus belangrijke moleculen in onze lichaamscellen tegen oxideren.
 
Polyfenolen zijn te verdelen in drie verschillende groepen: flavonoïden, taninen en liganen. Bekende polyfenolen zijn onder andere Apigenine, Kaemferol, Epicatechine, Resveratrol en Quercetine. De groep van de flavonoïden is het grootst. Hiervan zijn er maar liefst meer dan 4000 bekend, vele daarvan zijn de zogenaamde plantpigmenten. Plantpigmenten geven bepaalde groenten en fruit hun kenmerkende kleur. De flavonoïden hebben allemaal uiteenlopende gezondheidseffecten.
 
Om te kijken wat polyfenolen nu precies zijn en wat zij doen willen wij de flavonoïde Quercetine onder de loep nemen.
 
Quercetine
Quercetine is een vetoplosbare flavonoïde welke beschikt over een geel pigment. De stof Quercetine vinden wij onder andere terug in sperziebonen, kool, tomaten, uien, knoflook, bieslook, venkel, citrusvruchten, bessen, bramen, appels, noten, thee, cacao, koriander en peper. Quercetine is een goed onderzochte flavonoïden. Het is een veelzijdige en veelbelovende stof voor de preventie en behandeling van verschillende aandoeningen. Wij hebben een lijst samengesteld met aandoeningen waarbij Quercetine ter ondersteuning kan worden ingezet:
 
  • Algemene veroudering
  • Hypertensie (hoge bloeddruk)
  • Diabetes en bijbehorende complicaties
  • Infectieziekten, waaronder luchtweg- en maagdarminfecties
  • Polycysteus ovariumsyndroom (PCOS)
  • Metabool syndroom
  • Astma
  • Artherosclerose
  • Lekkende darm / Leaky gut (hyperpermeabiliteit van de darm)
 
Er zijn onderzoeken over Quercetine die zelfs laten zien dat het kan worden ingezet als ondersteuning bij Reumatoïde artritis, Alzheimer en kanker. Dit vraagt echter medische behandeling van een arts en gaat niet meer over zelfzorg.
 
Fanatieke en intensieve sporters kunnen baat hebben van Quercetine. Het lichaam van iemand die intensief sport produceert namelijk meer vrije radicalen en heeft dus een grotere oxidantbelasting. Doordat Quercetine een antioxidatieve en ontstekingsremmende werking heeft is dit een mooie aanvulling voor sporters.
 
Is Quercetine uit de voeding voldoende?
Quercetine zit is veel verschillende soorten, groenten, fruit, noten en kruiden. Wilt u de algehele gezondheid preventief ondersteunen? Dan is het van belang voldoende te variëren in de planten die u eet. Maakt dit tot een uitdaging voor uzelf! Probeer bijvoorbeeld om wekelijks 30 verschillende soorten planten te eten. Onder planten vallen dus zowel groenten en fruit, als ook noten, zaden en kruiden.
 
Voor het behalen van een bepaald gezondheidseffect met Quercetine is het erg moeilijk dit met voeding alleen te doen. Een supplement kan in dit geval uitkomst bieden. De dosering die hiervoor nodig is, is naar schatting 10 tot 60 keer hoger dan de hoeveelheid Quercetine die in voeding aanwezig is. Bij een dosering vanaf 150 mg per dag zijn significante effecten waarneembaar.
 
Interacties met geneesmiddelen zijn door de brede werking van Quercetine niet uitgesloten. Wanneer u verweegt Quercetine in te gaan nemen, maar ook gebruik maakt van medicatie, raden wij u aan altijd eerst te overleggen met uw arts, apotheker of therapeut.  
 
 
https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf/wat-staat-er-in-de-vakken-van-de-schijf-van-vijf/groente-en-fruit.aspx
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/100120-wat-zijn-polyfenolen.html
https://www.orthokennis.nl/nutrienten/bioflavono%C3%AFden https://www.orthokennis.nl/nutrienten/quercetine
https://www.orthokennis.nl/artikelen/quercetine-een-veelzijdig-biomolecuul
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32679549/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31905923/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31261749/

Resultaten voor ( artikelen)

Aantal producten: 0
Totaalprijs: 0,00
Thuiswinkel Reviews
Uitstekend



37.896 beoordelingen door bevestigde kopers
Partners
partners Betaling en bezorging Betaling en bezorging
Onze sterke punten
  • 7 gediplomeerde drogisten
  • 10.000 producten voorradig
  • Gratis verzending
    (NL/BE/DE) vanaf € 45
  • Discrete verpakking
  • Thuiswinkel Waarborg
Geneesmiddelen keurmerk